بـــــــــندگــی تا خـــــــــدا
بـــــــــندگــی تا خـــــــــدا

حافظوا علی الصلواه والصلاه الوسطی و قوموا لله  قانتین .سوره بقره آیه 238

بر نمازهای خود محافطت کنید و نماز ظهر را در وقت خود بر پا دارید و برای خدا خشوع کنید . ( نماز ظهر اولین نمازی است که بر حضرت محمد نازل شد.)

ان الصلاه کانت علی المومنین کتابا موقوتا .

به تحقیق که نماز نوشته شده بر گردن مومنان و وقت آن معین شده است. ( نماز یک تکلیف شرعی است و بر گردن همه ی مومنان است.)

َإِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ . سوره عنکبوت آیه 45

به درستی که نماز از هر کار قبیح و نابایستی باز میدارد. (یعنی حقیقت نماز ، شخص نمازگزار را اصلاح میکند و از آلوده شدن به فحشاء و مُنکَر باز میدارد).

والذین هم علی صلواتهم یحافظون . مومنون/آیه ۹

و کسانی که بر نماز های خویش مواظبت دارند.

الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ . مومنون/آیه 2

و کسانی که بر نماز های خویش مواظبت دارند.

صلوات جمع صلوه است، و مقصود از محافظت در جمله نماز را محافظت می کنند، مواظبت بر عدد آن است. به این معنا که مومنین محافظت دارند که هیچ یک از نمازهایشان فوت نشود و دائما مراقب آن هستند.

بکلمه صلوات در اینجا به صورت جمع ذکر شده ولی در جمله فی صلاتهم خاشعون به صورت مفرد آمده. برای اینکه خضوع مربوط به جنس نماز و به طور مساوی شامل همه افراد آن است و لذا ضرورتی ندارد که به صورت جمع ذکر شود.

الذین هم علی صلواتهم دائمون . معارج آیه 23.

 آنان كه همواره نمازشان را می خوانند و هرگز نماز را ترك نمی كنند و به بركت نماز این چنین خواهند بود.

- در تفسیر قمی در ذیل آیه فوق آمده:

مقصود از نماز در این آیه شریفه(والذین هم علی صلواتهم یحافظون)نماز واجب است ولی در والذین هم علی صلواتهم دائمون مقصود از آن نمازهای نافله است.

فصل اول: جايگاه نماز در اسلام

1-  اهميت نماز

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: اول ما افترض الله على امتى الصلوات الخمس، و اول ما يرفع من اعمالهم الصلوات الخمس، و اول ما يسألون عنه الصلوات الخمس.

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: نخستين چيزى كه خداوند بر امت من واجب كرد نمازهاى پنجگانه است، و نخستين عملى كه از آنان بالا برده مى شود، و از آنان سؤال مى شود همان نماز است. كنز العمال، ج 7، ح 18859

2-  نماز و پايه هاى دين

امام باقر(ع) فرمود: بنی الاسلام علی خمس: علی الصلاه والزکاه والصوم والحج والولایه و لم یناد بشی ء کما نودی بالولایه ;

اسلام بر پنج پایه بنا شده است، برنماز، زکات، روزه، حج و ولایت (حکومت و رهبری) و در اسلام هیچ چیزی مانند ولایت مورد توجه قرار نگرفته است.» و در سخن دیگر فرمود: والولایه افضل، لانهامفتاحهن، والوالی هو الدلیل علیهن; ولایت (حکومت و رهبری) برتر از نماز، زکات وحج است، زیرا ولایت کلید آن ها است، و رهبر راهنمای (تحقق صحیح) نماز، زکات و حج است. الکافی،ج2،ص 18.

ايضًا باقرعليه السلام : بنی الاسلام علی خمس: علی الصلاة، و الزکاة، و الصوم و الحج، و الولایة، و لم یناد بشیء کما نودی بالولایة، فأخذ الناس بأربع و ترکوا هذه –یعنی الولایة . الکافی،ج2،ص 18.

ايضًا وفي (مستدرك الوسائل) عن كتابه الفضائل بالإسناد يرفعه إلى أبي سعيد الخدري أنه قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم): بني الإسلام على شهادة أن لا اله إلا الله، وأن محمد رسول الله، وإقام الصلاة وإيتاء الزكاة وصوم شهر رمضان والحج إلى البيت والجهاد وولاية علي بن أبي طالب (عليه السلام). بحار الأنوار ج65 ص 329.

ايضًا امام باقر(علیه‌السلام): بنی الاسلام علی خمس: إقام الصلاة، و إیتاءالزکاة، و حج البیت، و صوم شهر رمضان، و الولایة لنا أهل البیت، فجعل فی أربع منها رخصة و لم یجعل فی الولایة رخصة، من لم یکن له مال لم یکن علیه الزکاة، و من لم یکن عنده مال فلیس علیه حج، و من کان مریضا صلی قاعدا و أفطر شهر رمضان، و الولایة صحیحا کان أو مریضا او ذامال أو لامال له فهی لازمة [واجبة]. صدوق،الخصال،ص 278.

3-  مَثَل نماز

عن ابى جعفر عليه السلام قال: الصلاة عمود الدين، مثلها كمثل عمود الفسطاط اذا ثبت العمود ثبتت الاوتاد الاطناب، و اذا مال العمود و انكسر لم يثبت وتد و لا طنب.

امام باقر عليه السلام فرمود: نماز ستون دين است، مثل آن همانند ستون خيمه است كه وقتى استوار باشد ميخها و طنابها پا برجاست، و هرگاه ستون آن كج و شكسته شود هيچكدام از آنها استوار نمى مانند. بحار، ج 82، ص 218

4-  نماز موجب رستگارى

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: خمس صلوات من حافظ عليهن كانت له نورا و برهانا و نجاة يوم القيامة.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: كسى كه بر نمازهاى پنجگانه محافظت و مراقبت نمايد اين نمازها براى او در قيامت، نور و وسيله نجات او خواهد بود. كنز العمال، ج 7، حديث 18862

5-  نماز و نورانيت قلب

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: صلاة الرجل نور فى قلبه فمن شاء منكم فلينور قلبه.

رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: نماز هر كس، نورى در دل اوست، پس هر كس خواست، قلبش را نورانى كند. كنز العمال، ج 7، حديث 18973

6-  نماز ملاك قبولى اعمال

قال الصادق عليه السلام: اول ما يحاسب به العبد الصلاة، فان قبلت قبل سائر عمله، و اذا ردت رد عليه سائر عمله .

امام صادق عليه السلام فرمود: نخستين چيزى كه از بنده حسابرسى مى شود نماز است، پس اگر نماز پذيرفته شد اعمال ديگرش نيز پذيرفته مى شود، چنانچه نمازش رد شود بقيه اعمال او هم قبول نخواهد شد. وسائل الشيعه، ج 3، ص 22

7-  نماز و روش انبياء

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: الصلاة من شرايع الدين، و فيها مرضاة الرب عز و جل، فهى منهاج الانبياء.

پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله فرمود: نماز از آداب (اوليه) دين است، و آن مايه خشنودى خدا، و راه و روش پيامبران الهى است . بحار، ج 82، 231

8-  نماز پرچم اسلام

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: علم الاسلام الصلاة، فمن فرغ لها قلبه و حافظ عليها بحدها و وقتها و سننها فهو مؤمن .

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: نماز، پرچم اسلام است، مؤمن واقعى، كسى است كه دل به آن دهد و مراقب حدود و آداب و وقت آن باشد. كنز العمال، ج 7، حديث 18870

9-  نماز و كارآئى آن

قال الصادق عليه السلام: ان ملك الموت يدفع الشيطان عن المحافظ على الصلاة و يلقنه شهادة ان لا اله الا الله، و ان محمدا رسول الله فى تلك الحالة العظيمة.

امام صادق عليه السلام فرمود: فرشته مرگ، شيطان را از كسى كه مراقب نماز است دور مى كند، و شهادت بر وحدانيت خدا، و رسالت پيامبر را در هنگام هولناك مرگ به او تلقين مى كند. وسائل الشيعه، ج 3، ص 19

10-  نماز و فرزندان

قال الباقر عليه السلام: انا نأمر صبياننا بالصلاة اذا كانوا بنى خمس سنين، فمروا صبيانكم بالصلاة اذا كانوا بنى سبع سنين.

امام باقر عليه السلام فرمود: هنگامى كه فرزندان ما پنج ساله شدند دستور مى دهيم نماز بخوانند، پس شما هم وقتى فرزندانتان به هفت سالگى رسيدند آنها را به نماز دستور دهيد. وسائل الشيعه، ج 3، ص 12

فصل دوم: اهميت و فضيلت نماز

11-  ارزش نماز

قال الصادق عليه السلام: صلاة فريضة خير من عشرين حجة و حجة خير من بيت مملو ذهبا يتصدق منه حتى يفنى او حتى لايبقى منه شى ء.

امام صادق عليه السلام فرمود: يك نماز واجب از بيست حج بهتر است، و يك حج از صدقه دادن خانه اى پر از طلا بهتر است، آنگونه كه آن را صدقه دهند تا آنكه چيزى در آن نماند. بحار، ج 82، 227

12-  برترى نماز

قال اميرالمؤمنين عليه السلام: اوصيكم بالصلاة و حفظها، فانها خير العمل و هى عمود دينكم.

اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش مى كنم چونكه نماز برترين عمل و ستون دين شماست . بحار، ج 82، ص 209

13-  اهميت نماز

قال النبى صلى الله عليه و آله: ما من صلاة يحضر وقتها الا نادى ملك بين يدى الناس (ايها الناس) قوموا الى نيرانكم التى اوقدتموها على ظهوركم فاطفئوها بصلاتكم.

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: هيچ گاه وقت نماز نمى رسد مگر اينكه فرشته اى در ميان مردم ندا مى دهد كه: اى مردم بپاخيزيد و با نماز خود آتشهائى را كه برافروخته ايد خاموش كنيد. بحار، ج 82، ص 209

14-  بركات نماز

قال على عليه السلام: ان الانسان اذا كان فى الصلاة فان جسده و ثيابه و كل شى ء حوله يسبح.

على بن ابيطالب عليه السلام فرمود: هنگامى كه انسان مشغول نماز است بدن و لباس و هر چه پيرامون اوست خدا را تسبيح مى گويند . بحار، ج 82، ص 213

15-  جايگاه نماز

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: موضع الصلاة من الدين كموضع الرأس من الجسد.

رسول گرامى صلى الله عليه و آله فرمود: جايگاه نماز در دين همانند سر است نسبت به بدن. كنز العمال، ج 7، حديث 18972

16-  نماز و پاكى روح

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: مثل الصلوات الخمس كمثل نهر جار عذب على باب احدكم يغتسل فيه كل يوم خمس مرات فما يبقى ذلك من الدنس.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: نمازهاى پنجگانه همانند نهر آب گوارائى جلوى درب خانه شماست چنانكه كسى هر روز خود را پنج بار در آن بشويد هيچگونه چركى باقى نماند. (يعنى كسى هم كه شبانه روز نمازهاى پنجگانه را بخواند از آلودگيهاى روحى پاك مى شود) . كنز العمال، ج 7، حديث 18931

17-  نماز و پيمان خداوند

عن رسول الله صلى الله عليه و آله: قال الله تعالى: افترضت على امتك خمس صلوات و عهدت عندى عهدا انه من حافظ عليهن لوقتهن ادخلته الجنة، و من لم يحافظ عليهن فلا عهد له عندى.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: خداوند متعال فرمود: [اى پيامبر] بر امت تو نمازهاى پنجگانه را واجب كردم و با خود پيمان بستم كه هر كس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد او را به بهشت داخل كنم و كسى كه مراقب آنها نباشد من تعهدى نسبت به او ندارم. كنز العمال، ج 7، ح 18872

18-  نماز و ياد خدا

عن الباقر عليه السلام قال: ذكر الله لأهل الصلاة اكبر من ذكرهم اياه، الا ترى انه يقول: اذكرونى اذكركم.

امام باقر عليه السلام فرمود: ياد خدا براى نماز خوانها بالاتر از ياد آنها از خدا است. آيا نمى بينى كه خداوند مى فرمايد : «مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم.» بحار، ج 82، ص 199

19-  نماز و رحمت خدا

قال على عليه السلام: اذا قام الرجل الى الصلاة اقبل اليه ابليس ينظر اليه حسدا لما يرى من رحمة الله التى تغشاه.

امام على عليه السلام فرمود: هرگاه كسى به نماز مى ايستد، شيطان حسودانه به او مى نگرد، بخاطر آنكه مى بيند رحمت خدا او را فرا گرفته است. بحار، ج 82، ص 207

20-  نماز و ترك گناه

روى ان فتى من الانصار كان يصلى الصلاة مع رسول الله و يرتكب الفواحش، فوصف ذلك لرسول الله صلى الله عليه و آله فقال: ان صلاته تنهاه يوما ما، فلم يلبث ان تاب.

روايت شده كه جوانى از انصار با رسول خدا صلى الله عليه و آله نماز مى خواند و مرتكب گناه هم مى شد، اين موضوع براى رسول خدا صلى الله عليه و آله بيان شد. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: نمازش روزى او را از گناهان باز خواهد داشت، سپس طولى نكشيد كه توبه كرد. بحار، ج 82، ص 198

فصل سوم: اهميت وقت نماز

21-  چگونه و چه وقت نماز بخوانيم؟

قال الصادق عليه السلام: اذا صليت صلاة فريضة فصل لوقتها صلاة مودع تخاف الا تعود اليها.

امام صادق عليه السلام فرمود: وقتى نماز واجب مى خوانى آنرا در وقت خودش چنان بخوان كه گويا ديگر هرگز به نماز موفق نمى شوى. محجة البيضاء، ج 1، ص 350

22-  اهميت وقت نماز

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: قال الله عز و جل: ان لعبدى على عهدا ان اقام الصلوة لوقتها ان لا اعذبه، و ان ادخله الجنة بغير حساب.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: خداوند متعال مى فرمايد: من تعهدى نسبت به بنده ام دارم كه اگر نماز را در وقتش بپا دارد او را عذاب نكنم و بى حساب او را به بهشت ببرم. كنز العمال، ج 7، حديث 19036

23-  پيامبر صلى الله عليه و آله و نماز اول وقت

عن عائشة قالت: كان رسول الله صلى الله عليه و آله يحدثنا و نحدثه فاذا حضرت الصلوة فكانه لم يعرفنا و لم نعرفه اشتغالا بعظمة الله.

از عايشه نقل شده: بارها اتفاق افتاد كه پيامبر صلى الله عليه و آله با ما مشغول صحبت بود، هنگامى كه وقت نماز مى رسيد مشغول و متوجه عظمت خدا مى شد گويا هرگز ما را نمى شناسند و ما هم او را نمى شناسيم. محجة البيضاء، ج 1، ص 350

24-  نماز در وقت

قال الصادق عليه السلام: ان العبد اذا صلى الصلاة لوقتها، و حافظ عليها ارتفعت بيضاء نقية، تقول: حفظتنى حفظك الله، و اذا لم يصلها لوقتها، و لم يحافظ عليها رجعت عليه سوداء مظلمة، تقول: ضيعتنى ضيعك الله.

امام صادق عليه السلام فرمود: هنگامى كه بنده اى سر وقت به نماز بايستد و مراقب آن باشد بصورت پاره اى نور سفيد بالا مى رود و مى گويد: تو مرا حفظ كردى خدا تو را حفظ كند، ولى وقتى نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد آن نماز بصورت لكه سياه و تاريكى بر مى گردد و مى گويد: مرا ضايع كردى خدا تو را ضايع نمايد. محجة البيضاء، ج 1، ص 340

25-  محبوبيت نماز در وقت

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: احب الأعمال الى الله الصلاة لوقتها، ثم بر الوالدين، ثم الجهاد فى سبيل الله.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: محبوبترين كارها نزد خدا عبارتست از: نماز در وقت، سپس نيكى به پدر و مادر، بعد جهاد در راه خدا. كنز العمال، ج 7، حديث 18897

فصل چهارم: سهل انگارى در نماز و ترك آن

26-  سبك شمردن نماز

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: ليس منى من استخف بصلاته لا يرد على الحوض لا و الله.

رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: كسى كه نماز را سبك شمارد از من نيست و قسم بخدا او در حوض كوثر بر من وارد نخواهد شد . بحار، ج 82، ص 224

27-  تحقير نماز

قال الصادق عليه السلام: شفاعتنا لا تنال مستخفا بصلاته.

امام صادق عليه السلام فرمود: شفاعت ما به كسى كه نمازش را سبك بشمارد نمى رسد. بحار، ج 82، ص 227

28-  تباه كردن نماز

قال النبى صلى الله عليه و آله: لا تضيعوا صلاتكم فان من ضيع صلاته حشره الله مع قارون و فرعون و هامان.

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: نمازتان را تباه نكنيد، زيرا كسى كه نمازش را تباه كند خدا او را با قارون و فرعون و هامان محشور كند. بحار، ج 82، ص 202

29-  نماز ناقص و پيامبر صلى الله عليه و آله

قال الباقر عليه السلام: بينا رسول الله صلى الله عليه و آله جالس فى المسجد اذ دخل رجل فقام فصلى فلم يتم ركوعه و لا سجوده فقال صلى الله عليه و آله: نقر كنقر الغراب لئن مات هذا و هكذا صلاته ليموتن على غير دينى.

امام باقر عليه السلام فرمود: هنگامى كه رسول خدا صلى الله عليه و آله در مسجد نشسته بود مردى وارد شد و نماز خواند، ولى ركوع و سجود آنرا بطور كامل انجام نداد، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: همانند كلاغ نوك زد، اگر او بميرد و نمازش چنين باشد با دين غير دين من مرده است. محجة البيضاء، ج 1، ص 340

30-  سهل انگارى در نماز

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: الصلاة عماد الدين فمن ترك صلاته متعمدا فقد هدم دينه، و من ترك اوقاتها يدخل الويل، و الويل واد فى جهنم كما قال الله تعالى: ويل للمصلين الذينهم عن صلاتهم ساهون.

رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله فرمود: نماز ستون دين است، پس كسى كه عمدا نمازش را ترك كند دينش را خراب كرده است و كسى كه به اوقات نماز اهميت ندهد داخل «ويل» خواهد شد و «ويل» محلى در جهنم است. خداوند در قرآن فرمود: «ويل جاى كسانى است كه در نمازشان سهل انگارى مى كنند.» . بحار، ج 82، ص 202

31-  نتيجه ترك نماز

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: لا تتركن الصلوة متعمدا فانه من ترك الصلوة متعمدا فقد برئت منه ذمة الله و رسوله.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: نماز را عمدا ترك نكنيد، چون كسى كه آن را عمدا ترك نمايد از قلمرو خدا و رسول او بيرون مى رود. كنز العمال، ج 7، ح 19096

32-  ترك نماز

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: من ترك صلوة لا يرجوا ثوابها، و لا يخاف عقابها، فلا ابالى أيموت يهوديا او نصرانيا او مجوسيا.

رسول گرامى صلى الله عليه و آله فرمود: كسى كه نماز را ترك نمايد در حاليكه نه اميد به پاداش آن دارد، و نه از عذاب آن مى ترسد، من هم اهميت نمى دهم كه او يهودى بميرد يا نصرانى يا مجوسى. بحار، ج 82، ص 202

33-  ترك نماز و كفر

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: من ترك صلاته حتى تفوته من غير عذر، فقد حبط عمله، ثم قال: بين العبد و بين الكفر ترك الصلاة.

پيامبر عظيم الشأن صلى الله عليه و آله فرمود: كسى كه نماز را بدون عذر بجا نياورد تا وقتش بگذرد، اعمالش از بين مى رود، سپس فرمود : فاصله بين بنده و كفر، ترك نماز است. (يعنى كسى كه نماز را ترك كند كافر محسوب مى شود) . بحار، ج 82، ص 202

34-  عاقبت ترك نماز

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: من ترك الصلاة متعمدا كتب اسمه على باب النار ممن يدخلها.

رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: كسى كه نماز را عمدا ترك كند بر درب جهنم، نامش از دوزخيان نوشته مى شود. كنز العمال، ج 7، ح 19090

فصل پنجم: آداب و شرائط پذيرش نماز

35-  نماز و شرائط پذيرش آن

قال الصادق عليه السلام: قال الله تبارك و تعالى: انما اقبل الصلاة لمن تواضع لعظمتى، و يكف نفسه عن الشهوات من اجلى، و يقطع نهاره بذكرى، و لا يتعاظم على خلقى، و يطعم الجايع و يكسو العارى، و يرحم المصاب، و يؤوى الغريب.

امام صادق عليه السلام فرمود : خداوند متعال فرمود: نماز كسى را مى پذيرم كه:  1- در مقابل عظمت من فروتنى كند.  2- از خواسته هاى نفسانى بخاطر من خود را دور كند .  3- روزش را با ياد من بپايان برد.  4- بر بندگانم بزرگى نفروشد.  5- به گرسنه غذا دهد.  6- برهنه را بپوشاند.  7- به مصيبت ديده مهربانى كند.  8- غريب را پناه دهد.

36-  ميزان قبولى نماز

عن ابى عبد الله عليه السلام قال: من احب ان يعلم اقبلت صلاته ام لم تقبل، فلينظر هل منعته صلاته عن الفحشاء و المنكر؟ فبقدر ما منعته قبلت منه.

امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه دوست دارد بداند نمازش پذيرفته شده است يا نه؟ بايد ببيند آيا نمازش او را از زشتيها و ناپاكى ها دور كرده است؟ پس به اندازه اى كه دور كرده باشد همانقدر از نمازش پذيرفته شده است. بحار، ج 82، ص 198

37-  نماز و ولايت اهل بيت عليهم السلام

قال رجل لزين العابدين عليه السلام: ما سبب قبولها؟ قال عليه السلام: ولايتنا و البرائة من اعدائنا.

مردى از امام زين العابدين عليه السلام سئوال كرد: ملاك پذيرش نماز چيست؟ امام عليه السلام در پاسخ فرمود: ولايت ما و برائت از دشمنان ما. بحار، ج 84، ص 245

38-  نماز واجب و مستحب

قال الباقر عليه السلام: ان العبد ليرفع له من صلاته نصفها و ثلثها و ربعها و خمسها فما يرفع له الا ما اقبل عليها بقلبه و انما امروا بالنوافل ليتم لهم ما نقصوا من الفريضة.

امام باقر عليه السلام فرمود: نمازى كه بنده بجا مى آورد، گاهى نصف و گاهى يك سوم و گاهى يك چهارم و گاهى يك پنجم آن بالا برده مى شود، پس بالا برده نمى شود مگر آن نمازى كه با توجه قلبى انجام گيرد . مردم مأمور به انجام نمازهاى مستحب شده اند تا نقص نماز واجب آنها توسط مستحبات جبران شود. الحقايق تأليف مرحوم فيض كاشانى، ص .219

39-  نماز با اذان و اقامه

قال ابوعبد الله عليه السلام: من صلى باذان و اقامة صلى خلفه صفان من الملائكة، و من صلى باقامة بغير اذان صلى خلفه صف واحد من الملائكة. قلت له: و كم مقدار كل صف؟ فقال: اقله ما بين المشرق و المغرب، و اكثره ما بين السماء و الارض.

امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه با اذان و اقامه نماز بخواند دو صف از فرشتگان پشت سر او به نماز مى ايستند، و كسى كه با اقامه و بى اذان نماز بخواند يك صف پشت سرش نماز مى گزارند. راوى سؤال كرد : مقدار هر صف چقدر است؟ امام فرمود: حداقل آن از مشرق تا مغرب و حداكثر آن بين زمين و آسمان است. وسائل الشيعه، ج 4، ص 620

40-  نماز و دعا

قال ابو عبد الله عليه السلام: ان الله فرض عليكم الصلوات الخمس فى افضل الساعات، فعليكم بالدعاء فى ادبار الصلوات .

امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند نمازهاى پنجگانه را در بهترين ساعتها بر شما واجب كرد. بنابراين پس از نمازها (كه در بهترين وقتها انجام مى گيرد) دعا كنيد. خصال، ج 1، ص 278

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=19667&BookID=84940&Language=1

پانزده عقوبت سبك شمردن نماز

عنه صلی الله علیه و آله- لابنته فاطمه علیهاالسلام لما قالت له : یا ابتاه ، ما لمن تهاون بصلاته من الرجال و النساء؟

روایتی از حضرت زهرا سلام الله علیها که از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، سوال کرد : کسی که نمـازش را سبک می شمارد چه زن باشد و چه مرد باشد، چه هست بر ایشـان؟

قال رسول الله ( ص ) : یا فاطمه مَن تَهاون بصلاته من الرجال و النساء ابتلاه اللهُ بخمس عشرة خصلة ؛

رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: یا فاطمه کسی که نمازش را سبک بشمارد از مـردها و زنـها، خدا او را به 15 خصلت مبتلا می کند ( خیلی تهدید کننده است ) ،

ستٌ منها فی دار الدنیا و ثلاث عند موتها و ثلاث فی قبره و ثلاث فی القیامة اذا خرج من قبره

شش تا در زندگـی دنیــــا و سه تا در وقت مرگ و سه تا در قبـر و بــرزخ و سه تای دیگر در قیــامت است وقتـــی از قبرش خارج می شود.

فاما اللواتی تصیبه فی دار الدنیا ،

اما شش خصلتی که خدا پیش می آورد دردنیا برای کسانی که نمــاز را کوچک می شمارند:

فالاولي، يرفع الله البرکه من عمره، و يرفع الله البرکه من رزقه و يمحوالله عزوجل سيماء الصالحين من وجهه و کل عمل يعمله لا يوجر عليه و لا يرتفع دعاؤه الي السماء و السادسه ليس له حظ في دعاء الصالحين

پس اول آن که خداوند برکت از عمر او برمي دارد و برکت از رزق او دور مي کند و خداوند عزوجل سيماي صالحان را از چهره اش مي برد و هر عملي که انجام مي دهد، اجري نمي يابد و دعايش به آسمان نمي رود و ششم آن که از دعاي صالحان بهره اي نخواهد داشت.

و اما آنچه که به هنگام مرگ به آن دچار مي شود:

و اما اللواتی تصیبه عند موته ؛

و اما آن سه تا که در وقت مرگش به او می رسد:

فاولاهن انه یموت ذلیلا و الثانيه يموت جائعا و الثالثه يموت عطشا فلو سقي من أنهار الدنيا کلها لم يرو عطشه؛

پس اول آن که ذليل مي ميرد و دوم اين که گرسنه مي ميرد و سوم آن که تشنه مي ميرد، پس اگر از همه ي جوي هاي آب دنيا به او آب داده شود، عطش او رفع نمي شود.

و آنچه که در قبر دچارش مي شود:

و اما اللواتی تصیبه فی قبره ؛

اما سه تــای دیگر که در قبر و بــرزخ به او م

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, توسط امـــیر
...

اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


...

★ساخت کدصوتی صلواتی★